Sposób działania przestępców jest bardzo podobny. Dzwonią do wybranej osoby i wymyślają historię, która ma przekonać ofiarę do szybkiego przekazania im pieniędzy. W jednym przypadku oszust podał się za pracownika poczty, w innym za policjanta. Zawsze jednak sprawcy zainteresowani są gotówką posiadaną przez ich potencjalną ofiarę. Czasem pytają o wysokość emerytury, czy o pieniądze posiadane w domu lub na kontach bankowych. Wymyślane przez oszustów historie są bardzo różne.
W jednym przypadku dzwoniącemu niemal udało się przekonać kobietę, aby wypłaciła z banku pieniądze. Ta jednak, w drodze do banku, postanowiła porozmawiać jeszcze z policjantami. Dzięki temu nie straciła oszczędności życia.
Pamiętajmy więc, że Policja nigdy nie prosi o przekazanie gotówki, nigdy nie pyta seniorów, czy mają pieniądze, w jakiej walucie i w jakiej wysokości.
Funkcjonariusze Policji:
NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie!
NIGDY nie proszą też o przekazywanie pieniędzy nieznanym osobom.
Najistotniejsze jest, aby w przypadku otrzymania telefonu z prośbą o pilne przekazanie gotówki zawsze i natychmiast skontaktować się z osobą, do której pożyczka ma trafić (członek rodziny, policjant z komisariatu lub zadzwonić na nr 112).
Policjanci apelują do najbliższych o to, aby w trakcie spotkań rodzinnych rozmawiać z seniorami o tym jak działają oszuści i jak zabezpieczyć się przed nimi by nie paść ofiarą przestępstwa.
W tych przypadkach wiedza przekazana przez policjantów lub bezpośredni kontakt z funkcjonariuszem pozwolił uniknąć utraty oszczędności przez seniorów.