Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Wspólna petycja prezydentów i marszałka do GDDKiA w sprawie nowego korytarza A4 i łącznika S5

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Budowa nowego korytarza autostrady A4 na odcinku Kostomłoty– Wrocław (od planowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów), utrzymanie statusu drogi ekspresowej dla dotychczasowej trasy A4 na tym odcinku przy jednoczesnym zaplanowaniu i budowie łącznika S5 oraz łącznika Aglomeracji Wałbrzyskiej z węzłem S3 w Bolkowie - to główne postulaty dolnośląskich samorządowców
Wspólna petycja prezydentów i marszałka do GDDKiA w sprawie nowego korytarza A4 i łącznika S5

Wspólna petycja prezydentów i marszałka do GDDKiA w sprawie nowego korytarza A4 i łącznika S5
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Marszałek województwa oraz prezydenci ośmiu dolnośląskich miast podpisali petycję dotyczącą przyszłości najważniejszych arterii komunikacyjnych w regionie. Dokument, który dotyczy m.in. planowanych inwestycji związanych z autostradą A4 oraz drogą ekspresową S5, skierowany jest do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

- Niezwykle cieszy mnie fakt, że z wypowiedzi zgromadzonych tu prezydentów wyłania się wspólna troska o dobro i rozwój całego regionu. Nasza współpraca jest kluczowa w walce o dynamiczny i zrównoważony rozwój Dolnego Śląska. Chcemy być partnerami dla rządu. Chcemy współpracować i zależy nam na tym aby nasz głos był mocny i słyszalny – mówił marszałek Cezary Przybylski.

Prezydenci Wrocławia, Wałbrzycha, Świdnicy, Bolesławca, Jeleniej Góry, Legnicy, Głogowa i Lubina podpisali wspólnie z marszałkiem Cezarym Przybylskim petycję dotyczącą przyszłej wizji rozwoju strategicznej sieci drogowej w regionie. Mając na uwadze możliwość zrównoważonego rozwoju Dolnego Śląska zawarli w niej swoje oczekiwania w zakresie przyszłych inwestycji realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Najważniejszym aspektem jest przyszłość głównej arterii naszego regionu, czyli autostrady A4. Dyskutowanych było kilka wariantów przyszłości tej trasy w okolicach Wrocławia. We wspólnym przekonaniu dolnośląskich samorządowców najlepszą alternatywą będzie wytyczenie nowego przebiegu autostrady A4 między węzłami Stary Śleszów i Wichrów, a także połączenie go z drogą ekspresową S5.

Tzw. kombinacja IV zakłada przebudowę (po starym śladzie) autostrady A4 na odcinku Krzyżowa – Kostomłoty oraz budowę nowego odcinka A4 od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów.

W stanowisku prezydentów dolnośląskich miast zakłada się w ramach poprowadzenia nowej drogi ekspresowej S5 m.in. także zaprojektowanie i realizację krótkiego łącznika od przyszłego węzła Świdnica na drodze S5, który obejściem Świdnicy, połączy drogę S5 z drogą DW 382 czy konieczność pilnego połączenia Aglomeracji Wałbrzyskiej z budowaną drogą S3 poprzez łączniki do węzłów w rejonie Sadów Dolnych i Kamienna Góra.

Bezpieczeństwo

Na odcinku A4 Kostomłoty – Wrocław w latach 2014-2020 doszło do ponad 7,5 tysiąca zdarzeń – 7238 kolizji i 318 wypadków - średnio to około 3 zdarzenia dziennie. Obecna A4 przez brak pasa awaryjnego czy wystarczającej liczby Miejsc Obsługi Podróżnych nie jest dostosowana do standardów autostradowych, a nowy korytarz to mniejsze przenikanie ruchów regionalnych z ruchami dalekimi w skali kraju i Europy.

Nowy korytarz autostrady A4 ma kilka istotnych zalet:

1) Powstanie układu dwóch silnych tras drogowych w odległości od siebie od kilkunastu do kilkudziesięciu km, powiązanych ze sobą poprzecznie, stanowić będzie bardzo silny szkielet dla dwugrzbietowego pasma rozwoju społeczno-gospodarczego. Tak silna infrastruktura komunikacyjna będzie układem wyjątkowym w skali kraju.

2) Sumaryczna przepustowość na kierunku wschód-zachód będzie wyższa niż przy rozbudowie obecnej autostrady A4. A zwiększenie tej przepustowości w całym układzie dróg jest szczególnie potrzebna, patrząc na obecne obciążenie autostrady A4 i negatywne tego skutki.

3) Polepszą się warunki ruchu i jego bezpieczeństwo.

4) Zmniejszą się przeploty ruchów regionalnych z ruchami dalekimi w skali kraju i Europy. Przeplatanie się tych ruchów o różnym charakterze bywa źródłem nie tylko niewygody, ale i wypadków.

5) Autostrada w dotychczasowym przebiegu jako droga ekspresowa zapewni dobre powiązanie Wrocławia ze Szczecinem przez drogę S3, bez mieszania się z dalekimi ruchami wschód - zachód.

6) Nowy korytarz rozwiąże narastające problemy komunikacyjne gmin położonych w sąsiedztwie, w tym m.in. Kątów Wrocławskich.

Planowanie umiejscowienia nowych dróg ekspresowych i autostrady A4 ma olbrzymie znaczenie dla przyszłego rozwoju społeczno-gospodarczego Dolnego Śląska. Dlatego niezwykle ważne jest, aby przy pracach nad wyznaczeniem przebiegu tych dróg brać pod uwagę skutki dla dalszego rozwoju województwa.

Nowy korytarz autostrady A4 wykreuje przestrzeń, która może stać się doskonale skomunikowanym inkubatorem rozwojowym dla aglomeracji wrocławskiej i całego Dolnego Śląska. Dodatkowo, poprzez połączenie z trasami szybkiego ruchu, obszar ten zostanie skomunikowany z północną częścią Polski i na południe w kierunku granicy z Czechami.

Dziś południe Dolnego Śląska, pomimo budowy drogi ekspresowej S3, wciąż pozostaje wykluczone komunikacyjnie. Planowana inwestycja, w zakresie budowy drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka, znacząco przyczyni się do ożywienia społeczno-gospodarczego Ziemi Kłodzkiej oraz powiatów dzierżoniowskiego i ząbkowickiego, przez tereny których będzie przebiegać. Ponadto, dzięki tej inwestycji, obszary funkcjonalne największych dolnośląskich miast zostaną połączone wspólną siecią dróg ekspresowych, co znacząco wpłynie na zrównoważony rozwój regionu.

Rozwój

– Budowę nowego korytarza autostrady A4 należy traktować jako inkubator rozwoju i nową oś rozwojową aglomeracji i regionu. Poprowadzenie A4/S5 wg Kombinacji IV daje szansę na integrację największych obszarów aglomeracyjnych poprzez połączenie ich systemem szybkich dróg. Południe Dolnego Śląska, pomimo budowy drogi ekspresowej S3, wciąż pozostaje wykluczone komunikacyjnie – sugeruje prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski.

Niestety największe Miejskie Obszary Funkcjonalne Dolnego Śląska (Wrocławski, Legnicko-Głogowski, Wałbrzyski i Jeleniogórski), nie zostały do tej pory połączone drogą ekspresową, która znacząco przyczyniłaby się do integracji tych ośrodków oraz zrównoważonego rozwoju regionu.

– Wybór Kombinacji IV przebiegu A4 i S5 łączy - w zasięgu oddziaływania tych dróg do 50 km - wszystkie rdzenie wspomnianych obszarów funkcjonalnych. Przyjęcie do dalszych prac i w konsekwencji realizacja wg Kombinacji IV ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju całego Dolnego Śląska – twierdzi prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.

Warto zaznaczyć, że poprowadzenie nowej drogi ekspresowej S5 od przyszłego węzła A4/S8 Olbrachtowice przez północny obszar Aglomeracji Wałbrzyskiej do węzła S3 w Bolkowie nie rozwiązuje wszystkich problemów komunikacyjnych w południowej części Aglomeracji Wałbrzyskiej. Ruch samochodowy z zachodu na wschód województwa, ale także zjeżdżający z S3 i A4/S5 do Dzierżoniowa, Ząbkowic Śl. i Kłodzka, potęgować będzie i tak zakorkowana w tej chwili Świdnica, przez którą przechodzi ważna dla regionu tzw. droga podsudecka DW 382. Dlatego wymogiem staje się przy planowaniu i budowie S5, zaprojektowanie krótkiego łącznika od przyszłego węzła Świdnica, który obejściem Świdnicy, połączy drogę S5 z drogą DW 382.

Zlokalizowanie drogi S5 na północ od podstrefy wałbrzyskiej WSSE stanowi problem logistyczny dla głównych inwestorów w tej części WSSE. Wielokrotnie kierowali oni, w tym Toyota, Ronal, Faurecia, postulaty, aby skrócić trasę dostaw produktów z tych zakładów do centrów dystrybucyjnych na Słowacji i w Czechach. Przejazd na północ po to, aby poprzez drogę S3 pojechać na południe, nie tylko nie skraca obecnej trasy dojazdu przez Lubawkę, ale ją wręcz wydłuża o ok. 40-50 km.

- W związku z tym, że budowa nowej S5 to perspektywa kilkunastu lat, podtrzymujemy wcześniejsze postulaty, zawarte m.in. w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2030, pilnej konieczności połączenie Aglomeracji Wałbrzyskiej z budowaną drogą S3 poprzez tzw. łączniki do węzłów Sady Dolne i Kamienna Góra Ptaszków. Tą sprawą już od kilku lat zajmują się profesjonalne instytucje podległe Urzędowi Marszałkowskiemu. Z przedstawionych w drodze długotrwałej analizy i po licznych konsultacjach wariantów, połączenie obwodnicy Szczawna - Zdrój z węzłem Sady Dolne okazało się nie tylko najtańsze, najkrótsze, ale również prawie nie ingerujące w infrastrukturę komunalną. Zwracamy uwagę, że zarówno Wałbrzych, ale również Szczawno - Zdrój, Stare Bogaczowice i Boguszów - Gorce, bez realizacji tego łącznika, pozostaną wykluczone jeśli chodzi o szybkie i funkcjonalne połączenie z drogą S3 i siecią dróg ekspresowych i autostrad w Polsce – dodaje prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.

Alternatywne połączenie Aglomeracji Wałbrzyskiej, w tym szczególnie gmin Boguszów-Gorce, Wałbrzych, Czarny Bór i Kamienna Góra z drogą S3 przebiega do węzła Ptaszków, powyżej Kamiennej Góry. Takie połączenie jest optymalne nie tylko dla wspomnianych już dużych firm z WSSE - podstrefa Wałbrzych. Drugi łącznik z S3 w znaczący sposób udrożniłby ważną dla południa Dolnego Śląska drogę sudecką w ciągu DW 367, łączącą dwa największe na południu województwa miasta, Jelenią Górę i Wałbrzych.

- Problem wykluczenia komunikacyjnego Kotliny Jeleniogórskiej, co roku odwiedzanej przez ponad 3 mln zmotoryzowanych turystów, od lat stanowi szczególny przedmiot troski samorządów z tego obszaru. W celu zapewnienia dobrego skomunikowania Aglomeracji Jeleniogórskiej z resztą kraju i umożliwienia dalszego rozwoju gospodarczego w oparciu o wybitne walory turystyczne, wnioskujemy o pilne rozpoczęcia prac nad studium korytarzowym przyszłej drogi ekspresowej. Droga ta powinna przebiegać przez teren całej aglomeracji aż do granicy Państwa i uwzględniać postulowaną od lat budowę obwodnicy Szklarskiej Poręby – mówi prezydent Jeleniej Góry Jerzy Łużniak.

– Dziękuję za wspólny apel, który przede wszystkim podkreśla rozwój całego województwa dolnośląskiego. Każdy z prezydentów, mimo, że jest włodarzem swojego miasta, patrzy nie tylko na swój lokalny interes, ale również na to, aby w całym regionie działo się jak najlepiej. Dolny Śląsk jest wyjątkowym obszarem, a dziś połączyła nas autostrada A4, która jest ważną arterią. Warto jednak podkreślić, że w podpisanej przez nas petycji jest także mowa o innych łącznikach, które pozwolą bardzo dobrze skomunikować cały Dolny Śląsk – dodaje marszałek województwa Cezary Przybylski.

Realizacja Kombinacji IV, czyli poprowadzenie autostrady A4 w nowym korytarzu, przy jednoczesnym zaplanowaniu i budowie łącznika Aglomeracji Wałbrzyskiej z węzłem S3 w Bolkowie, łącznika DW 382 z węzłem Świdnica na S5, stworzyłoby nowe możliwości planowania rozwoju społeczno-gospodarczego południa Dolnego Śląska i przyczyniłoby się do znaczącego ożywienia gospodarczego obszaru Sudetów i jego przedgórza.


otomedia.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 16 kwietnia 2024
Imieniny
Bernarda, Biruty, Erwina

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl