Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Jawor
Poradnik kierowcy – awaria katalizatora

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Katalizator jest obecny zarówno w samochodach na benzynę, jak i autach z silnikiem Diesla, i odpowiada za oczyszczanie spalin z groźnych dla środowiska związków chemicznych. Awaria katalizatora może zdarzyć się w każdym momencie i warto wiedzieć, co w takim wypadku należy zrobić.
Poradnik kierowcy – awaria katalizatora

Na czym polega działanie katalizatora?

Reaktor katalityczny (tak brzmi prawidłowa nazwa katalizatora) z wyglądu przypomina metalowe pudełko, które znajduje się pod podwoziem auta. W jego wnętrzu umieszczone są specjalne bloki (w formie plastrów miodu) pokryte aktywnymi materiałami katalitycznymi, które w istocie są cennymi metalami szlachetnymi, takimi jak platyna, rod i pallad. Metale te aktywują procesy chemiczne, w wyniku których w spalinach redukowane są szkodliwe substancje. W silnikach Diesla utleniane są tlenki węgla i węglowodory, natomiast w silnikach benzynowych stosuje się katalizatory trójfunkcyjne, które dodatkowo redukują ilość tlenków azotu. W efekcie emitowane na zewnątrz spaliny z układu wydechowego są mniej szkodliwe dla środowiska naturalnego.

Co się może zepsuć w katalizatorze?

Katalizatory samochodowe tak naprawdę są dość wytrzymałymi częściami, których 100% sprawności utrzymuje się średnio do 100 tys. km przebiegu. Właśnie wtedy badanie techniczne może wykazać pierwsze oznaki pogorszenia się jakości spalin. Bardzo zużyty katalizator może być groźny, ponieważ jego fragmenty mogą dostać się do silnika i go uszkodzić. Często przyczyną uszkodzenia katalizatora jest dostawanie się do niego resztek niespalonego paliwa, co dzieje się przy częstej jeździe na krótkich dystansach, gdy silnik nie jest w stanie rozgrzać się do odpowiedniej temperatury. Na awarie katalizatora szczególnie narażone są auta z instalacją LPG, gdy jest ona niewłaściwie wyregulowana.

Co robić w przypadku awarii katalizatora?

Zużyty lub uszkodzony katalizator powinno się usunąć, a na jego miejsce wmontować nowy. Przy czym można tutaj zastosować oryginalną część lub tańszy zamiennik. Bezwzględnie nie powinno się całkowicie rezygnować z katalizatora, ponieważ jest to niezgodne z obowiązującymi przepisami i może grozić co najmniej brakiem zaliczenia okresowego badania technicznego. Ponieważ koszt wymiany katalizatora nie należy do najniższych, warto spróbować skorzystać z usług firmy skupującej katalizatory. Skup taki prowadzony jest w celu odzyskania z części cennych pierwiastków, głównie platyny. O możliwości tej nie informują wszystkie warsztaty i stacje serwisowe. Dobre firmy oferujące skup katalizatorów często odbierają część od klienta bezpośrednio lub umożliwiają jej przesyłkę kurierem.


MR



o © 2007 - 2018 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl